18-08-07

Technische vraag bj donkere dagen

Herschaalde kopie van DSC_0943

Mijn foto's van Ierland hebben quasi allemaal het zelfde probleem : ingebrande luchten (duidelijk te zien op de foto van gisteren en ook op degene die nog komen).
Bij het nemen van de foto's heb ik het licht afwisselend gemeten
1. op de lucht, met als resultaat een veel te donkere voorgrond (landschap, gebouwen etc)
en 2. op de voorgrond, met als resultaat een volledig ingebrande lucht...

Ik heb veel geprutst in PS Elements met lasso's rond luchten en/of voorgronden waarbij ik de lucht donkerder en de voorgrond inverse lichter maakte, maar ik kan mij niet voorstellen dat er geen manier is waarop je de foto bij het nemen ineens beter kunt maken. Hoe pakken jullie dit 'probleem' aan ? Alle tips zijn welkom !

Mes photos de l'Irlande ont tous le même problème : des ciels 'brûlés' (trop claires, presque blancs, sans contrast) clairemen visible sur mon photo de hier (Glen of the Lakes), celui d'aujourd'hui et sur quelques des photos des jours à venir.
En prenant les photos j'ai mesuré la lumière
1. sur le ciel, résultat : premier plan trop noir
2. sur les bâtiments / paysage sur le premier plan, résultat : ciel brûlé. Enfin : frustration !!

J'ai chipoté en PS Elements en utilisant un lasso pour le ciel et un lasso inversé pour le premier plan, mais... c'est du chipotage et je suis sure qu'il y a un moyen pour faire des photos convenables. Et comme il y a pas mal de photographes doués parmis les visiteurs, je vous serai gré si vous me donneriez quelques "trucs"... Comment vous solutionez ce problème ??

09:30 Gepost door Ann in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (9) | Tags: ierland, glendalough, natuur, monument |  Facebook |

Commentaren

:-) zou het niet weten
een fijn en prettig weekend je toegewenst
groetjes

Gepost door: Borriquito | 18-08-07

onderbelichten en matrixmeting dag Ann, probeer met één of twee stops onder te belichten, en zet vooral je matrixmeting aan.
achteraf met lasso de voorgrond oplichten en verder bewerken
in één keer de juiste foto : forget it : digitale fotografie laat het op dit vlak afweten ...
courazie !
annemie

Gepost door: annemie | 18-08-07

Probeer eens gewoon te belichten, niet over en niet onder, maar neem er een grotere diafragmawaarde bij. Dus ipv 2, of 3.6 bijvoorbeeld 8, of 11, afhankelijk van het aanwezige licht. De scherptediepte verandert daarmee wel, maar de lucht wordt bij mij dan doorgaans 'dramatischer'. Hangt ook van de camera af. Bij mijn Canon is het effect groter dan bij mijn Nikon. En als dat niet werkt dan maar weer een analoge camera en doordrukken in de doka.
Of op dit soort dagen alleen detailfoto's nemen, zonder al te veel lucht.

Succes!

Ronald

Gepost door: Ronald | 18-08-07

Probeer eens gewoon te belichten, dus niet over of onder, maar kies er een grotere diafragmawaarde bij. Dus ipv 2 of 3,6, 8 of 11, afhankelijk van het aanwezige licht. Je scherptediepte verandert dan wel, maar de lucht wordt bij mij dan doorgaans wat 'dramatischer'.
Mocht dat niet lukken, dan gewoon de analoge camera weer mee en nadien in de doka doordrukken.
Of op zo'n dag alleen detailfoto's maken, zonder al te veel lucht.

Groeten en succes,

Ronald

Gepost door: Ronald | 18-08-07

Sorry voor de dubbele reactie, maar mijn pc liep vast bij de eerste en ik wist niet zeker of het bericht al verzonden was.

Ronald

Gepost door: Ronald | 18-08-07

er zijn veel manieren om dit op te lossen
Eerst en vooral kontroleer steeds bij de opname de hoge lichten (opflikkering van de overbelichte delen)
bij de opname: Braketing, als jouw camera deze instelling heeft te minste, hierbij maakt de camera 3 opeenvolgende beelden waarvan je vooraf de respectievelijke belichtingscorrecties kunt instellen, bv één stop onder/gemeten belichting/één stop over.
Daarna kun je door middel van twee of drie foto's de juiste samenstelling maken.
Men kan bij de opname een verloopfilter gebruiken, waarbij de bovenzijde donkerder is dan de onderzijde.
In jouw geval als de opnamen gemaakt zijn:
ofwel een verloopkleur inbrengen, ofwel een lucht uit een andere foto, ik werk meestal in lagen en men kan selecteren met kleurbereik. luchten zijn moeilijk goed te selecteren daar bomen en veel structuren in de horizon de de selectie bemoeilijken. Ik kan hier moeilijk de volledige werkwijze in PS uitleggen maar het is wel in sommige gevallen een moeilijke opdracht.
grt Manu

Gepost door: Manu | 19-08-07

bonjour Ann ; voilà tout le problème de la prise de vue ... ton problème est bien simple .. tout les appareils photos sont réglés avec un taux de reflexion de 15%, ce qui vaux à l'indice de réflexion d'un paysage normale,.. hors, le ciel n'a pas le même indice, puisqu'il a un taux supérieur. c'est ce qu'on appelle " lumière réflechie" .... pour arriver à doser cette lumière, il faut travailler en indice de " lumière incidente " ...pour cela il faut mesurer ta lumière avec un posemètre externe à ton appareil et faire tes réglages sans s'occuper de ce que te dit ta cellule interne de l'appareil ... si tu n'as pas un posemetre externe, ce n'est pas grave, je te donne une astuce pour arriver à régler ce léger différent ... quand tu es face au sujet à photographier, que tu as un ciel bleu et des zones de contraste dans ton paysage, il suffit que tu te retourne, que tu fasses une MAP sur le ciel, que tu mémorises sur ton appareil, tu reviens sur ta première position et tu fais ta photo sans lacher le bouton d'enregistrement de luminosité ... voilà qui pourrait t'aider à avoir un ciel et un paysage comme tu le vois avec tes yeux ....
en espérant que je fut assez clair dans mes explications ...
si tu veux d'autres conseils, n'hésites pas ...
passe un bon dimanche
à bientôt
Gérald

Gepost door: DécliK | 19-08-07

hallo Ann, in deze omstandigheden neem ik altijd mijn opnames in raw bestand (U werkt met nikon denk ik)dat zal dan nef bestand zijn automatisch meemt de camera een beeld in nef(raw) en jpeg
voordeel in nef = dat je (alles) op de pc kan aanpassen het is als een negatief bewerkbaar in een virtueele donkere kamer( beperkte software in picture projeckt van nikon)
beter = nikon capture nx (free trail op de nikon site maar er bestaat ook een freeware alternatief welliswaar in het engels( zou dat moeten opzoeken)
HDRMI techniek is ook een oplossing heb op de bovenstaande commentaren ook al zoiets gelezen
= verscillende beelden boven elkaar zetten met verschillende belichtings waarden
ben daar enkel tevreden over als die gemaakt zijn op statief( wat niet altijd mogelijk is)
proberen maar!

Gepost door: scottie | 19-08-07

Dan zou ik twee lagen van dezelfde foto maken in PhotoShop. Op eentje de lucht proberen zo goed mogelijk te krijgen, op de andere de rest en dan met een masker werken om er één mooi geheel van te maken.(De foto van het Misty Lake - had ik express de voorgrond wat 'zwarter' gemaakt, ik vind dat wel iets hebben, zo zie je maar, smaken verschillen -gelukkig- ,-) )

Gepost door: caitlin | 19-08-07

De commentaren zijn gesloten.